Cart  

No products

Total

Cart Checkout

Nowość w galerii! Piszemy o inwestowaniu w sztukę

Nowość w galerii! Piszemy o inwestowaniu w sztukę


Zaczynamy serię wpisów, które będą się cyklicznie pojawiały na stronie galerii w zakładce aktualności. Od dziś mogą Państwo się zapoznać na naszej stronie z wpisami poświęconymi inwestowaniu w sztukę. Rynek sztuki, porady dotyczące inwestowania, ciekawostki ze świata sztuki – to wszystko tematy, które poruszymy w serii artykułów.

Inwestowanie w dzieła sztuki nabiera rozpędu. Coraz więcej osób interesuje się tym obszarem inwestycji alternatywnych. Są to już nie tylko marszandzi i kolekcjonerzy, ale również inwestorzy, osoby związane z bankami, kancelariami, a także sieci hoteli. Powstają kolejne kolekcje korporacyjne, kolekcje prywatne, liczne targi sztuki z pracami w dobrych, przystępnych cenach. Do tego zjawiska przyczynia się wzrost świadomości społeczeństwa i rosnące zainteresowanie rynkiem artystycznym.

Dlaczego inwestowanie w sztukę cieszy się popularnością? Inwestycje alternatywne to segment rynku określany mianem shelter asset. Oznacza to, że sztuka jako klasa aktywów jest odporna na kryzys finansowy. Daje ona możliwość dywersyfikacji portfela inwestycyjnego i charakteryzuje się długookresowym horyzontem inwestycyjnym. Dla rynków kolekcjonerskich typowa jest korzystna stopa zwrotu.

Na rynku dzieł sztuki istnieją dwa dominujące obszary inwestowania. W zależności od preferencji artystycznych i rynkowych, inwestor może wybrać jako formę lokaty dzieła pochodzące z pracowni wielkich nazwisk. Uznani artyści wymagają wysokiego wkładu finansowego. Młoda sztuka, czyli twórczość nowych, żyjących artystów charakteryzuje się stosunkowo niską ceną nabywczą i perspektywą dużego wzrostu wartości rynkowej. Jak oszacować wartość młodej sztuki? Na podstawie obserwacji rynku. Wartość prac szacuje się na podstawie osiągnięć twórców o podobnym poziomie artystycznym i o zbliżonych notowaniach rynkowych. Kolekcja sztuki podobno zaczyna się już od jednej pracy. Jednak z inwestycyjnego punktu widzenia może okazać się wartościowa informacja, że aktywa alternatywne zazwyczaj stanowią od 10 do 20% wartości portfela inwestycyjnego.

Angażując się w art investing warto pamiętać o kosztach manipulacyjnych. Do ceny pracy dolicza się opłatę aukcyjną, zazwyczaj na poziomie 18%, a czasem również droit de suite – opłatę z tytułu dziedzicznego i niezbywalnego autorskiego prawa majątkowego w wysokości 5% ceny dzieła.

Przykładem artysty, który w krótkim czasie odniósł spektakularny sukces rynkowy jest Jerzy Baranowski, stale współpracujący z Galerią 101 Projekt od 2019 roku. Jego prace mogą Państwo znaleźć w stałej ofercie galerii, która zorganizowała wystawę indywidualną malarza. Jak wygląda historia aukcyjna Jerzego Baranowskiego?

W 2019 roku ceny prac Baranowskiego kształtowały się na poziomie 1000 zł. Jedno z jego dzieł przy estymacji na poziomie między 3000-5000 zł wylicytowano za 8000. Rok 2019 przyniósł wzrost kwot, za jakie można było nabyć obrazy malarza. W dniu 19 listopada 2019 roku dzieło Baranowskiego „Bez tytułu” sprzedano na aukcji w Desie Unicum za 5500 zł. Jego cena wywoławcza wynosiła 1000 zł. Dalsza sprzedaż prac Baranowskiego utrzymała się na wysokim cenowym poziomie, by w 2021 roku osiągnąć poziom 7000 zł. Rok 2021 był czasem spektakularnych sukcesów Baranowskiego. Kwota sprzedaży oleju na płótnie o wymiarach 120 x 120 cm wyniosła aż 12000 zł podczas gdy cena wywoławcza wynosiła 2200 zł. W ciągu zaledwie 3 lat malarstwo Jerzego Baranowskiego znacząco zyskało na wartości. Artysta jest przykładem twórcy dynamicznie rozwijającego się na rynku sztuki. Czerń jest ulubionym tematem tego twórcy. To jego fascynacja i środek artystycznej ekspresji. Wielokrotnie podejmuje on motyw kręgów. Buduje na płótnach monochromatyczne stadia czerni wydobywając jej głębię i piękno. Malarz akcentuje fakturowość płótna – farba, tworząc reliefowe kręgi, hipnotyzuje i wciąga wzrok w grę jednej barwy, jej głębię, pulsowanie. Baranowski wydobywa strukturalny walor obrazu i kreuje niezwykłe złudzenie przestrzenności. Abstrakcyjne, czarne geometrie płyną przez powierzchnie płócien Baranowskiego.

Laura Pomianowska